Dvije “nacije”

Dvije “nacije”

 

U svijetu postoje samo dvije “nacije” (nacija u metaforickom smislu) ili alternative. Dobri i losi ljudi. Reci cete: nista novo. Da, ali cesto zaboravljano. Zato to i pominjem bas sada kada se svijet nalazi u prekretnici. Protesti, nezadovoljstvo, nemiri. Istorija nas uci da bas tada jacaju ideologije. Uglavnom one pogresne, jer vecina ideologija pociva na razlikama, ne na slicnostima. Vecina ideologija se zasniva na predrasudama, koje su najcesce neprovjerene. Kako se oduprijeti ideologijama? Razmisljanjem sopstvenom glavom i njegovanjem slicnosti medju ljudima. Ljudi, budite humani (na engleskom human znaci covjek). Zasto je posebno sada vazno biti human? Zato sto ce upravo mnogi svoje nezadovoljstvo pravdati raznim nacijama, uglavnom ne pominjuci one dvije sa pocetka teksta. A tu je sustina. Ne krivite druge nacije niti razlicite grupe, trudite sa da ljude posmatrate samo po njihovim kvalitetima koji su univerzalni, globalni. Upravo ti globalni kvaliteti jesu ono sto nas povezuje. Globalni marketing se zasniva na slicnostima unutar segmenata ljudske populacije. Sustina globalnog marketiga je u pronalazenju homogenih trzisnih segmenata sirom svijeta. Dakle, insistiranje na slicnosti uz postovanje razlika, po kojoj se svaka sredina odlikuje. Ali, ponavljam, slicnosti su u prvom planu, a razlike su tu da bi se postovale. Upravo talas protesta znaci brzo sirenje globalnih komunikacija, kao instrumenta globalnog marketing programa. Uspjeh globalnog marketinga ne mogu umanjiti politicari, koji su sustinski stvorili krizu ne zeleci da pravovremeno i nepristrasno koriste mehanizme drzavnih pravila. Sada ce upravo ti isti politicari njegovati razlike (u vecini slucajeva ne razlike koje treba postovati, vec razlike koje su nametnute), razne etnocentrizme i kvazi nacionalne specificnosti, kako bi skrenuli paznju sa sopstvenih gresaka. Kojoj oni “naciji” od one dvije pripadaju? Prosudite sami i ne dajte da Vam pomute cisti um. A znate li kako da prepoznate ko Vam remeti um? Remete Vam um oni koji se ne bave problemima, vec komentarima. Problem se jedino moze rijesiti fokusiranjem na njega, a ne zlonamjernim okolo-naokolo. Kada bi svima bilo jasno da samo dvije “nacije” cine ovaj svijet, onda bi se problemi lakse rijesavali. Razmislite o besmislicama kvazi nacionalnih razlika. Da li se ljudi zaista sustinski toliko razlikuju pripadanjem odredjenoj naciji, da bi te razlike bile iznad mnogobrojnih slicnosti, koje posjedujemo bez obzira na tacku ove planete u kojoj boravimo, ili su pak razlike rezultat nametnutih stega, koje niko od nas genetski ne nosi. Razmislite o tome. Ili razmislite o kvazi ponosu zbog pripadanja jednoj naciji. Ovdje ne mislim na pozitivne implikacije, vec najcesce velicanje jedne nacije nipodostavanjem drugih. Kako se iko moze vise ponositi sto pripada naciji, na sto nimalo nije mogao-mogla uticati, nego necim sto je sam postigao-postigla? No, sustina svega jeste da su ljudi mnogo slicniji nego sto se moze iskazati bilo kojom “tradicionalnom” nacijom. Upravo zato koncept dvije “nacije” sa pocetka teksta dobija na snazi. Trazite u ljudima slicnosti i na tome insistirajte. Velicajte prednosti u odnosu na nedostatke. To je i tajna uspjesnog globalnog poslovanja, koje danas mnogi povrsno kritikuju. Bolje bi bilo da se svi okrenemo rjesavanju problema u sopstvenom dvoristu,  koje nijesu napravili poslovni ljudi, vec politicari sa kvazi-kvazi razlikama. Pokusajte pronaci slicne dobre ljude poput Vas, a izbjegavajte one druge. A uz dodatnu pomoc pripadnika “nacije” dobrih svaki problem se lakse rijesava. Live and leave others to live! (Zivi i pusti druge da zive!)

 

dr Nikola Perovic, MBA(Brandeis University SAD) i doktor ekonomskih nauka

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s