Ekonomska diplomatija

                                        Ekonomska diplomatija

 

 

            Ekonomska diplomatija je diplomatija sa jasnim ekonomskim ciljevima, poput praćenja rezultata ekonomske politike druge zemlje u cilju savjetovanja Vlade sopstvene zemlje ili lobiranja biznis interesa zemlje iz koje diplomata dolazi u zemlji u koju je delegiran. Kao poseban oblik ekonomske diplomatije javlja se komercijalna ili poslovna diplomatija, koja ima za cilj povezivanje biznisa i promociju sopstvene zemlje kao primamljive poslovne destinacije. Ekonomska diplomatija je više ili manje prisutna kod svih zemalja svijeta. No, njen značaj i preovladajući karakter, nije isti za sve zemlje. Crna Gora, kao mala zemlja, ili po mnogima mikro zemlja, mora da ima visok ponder ekonomske diplomatije u odnosu na sve druge oblike diplomatije. Zemlja koja u osnovi svog razvoja ima neinvazivne ekonomske aktivnosti (turizam, poljoprivreda, energetika) nema i ne može imati militarni karakter, kojim se odlikuju sve moćne zemlje svijeta, poput Sjedinjenih Američkih Država, Rusije, Kine… Samim tim, njegujući neinvazivne političke aktivnosti, pod pretpostavkom da ćemo i mi jednog lijepog sunčanog dana shvatiti logiku primata ekonomije nad politikom, za očekivati je da će uloga ekonomske diplomatije biti suštinska uloga naših “misionara” koji sa ponosom i stručnim ekonomskim (privrednim) renomeom imaju u malom prstu instrumente uspješne ekonomske diplomatije.

 

            Kako mjeriti da li je neki ambasador uspješan sa aspekta ekonomske diplomatije? Prije svega mjerenjem koliko je povećan stepen ekonomske aktivnosti, prvenstveno izvoza i ulaznih FDI (direktnih stranih investicija u Crnu Goru iz zemlje u kojoj određeni ambasador službuje) na kraju svog mandata u odnosu na zatečeno stanje na početku svog manadata. Velike zemlje mogu sebi dozvoliti luksuz da se ekonomijom ne bave ambasadori već njihovi savjetnici i niži diplomatski predstavnici, ali u slučaju Crne Gore svi oni ambasadori kojima je ekonomska diplomatija “ispod nivoa” ili koji nemaju sklonosti i vještine za njeno sprovođenje, nijesu i ne mogu biti dobar izbor da budu naši predstavnici. Svaki drugi pokušaj relativizacije uspješnosti predstavljanja naše države, prosto rečeno jeste “bacanje prašine u oči” onima koje te drage dame i gospoda predstavljaju. Zapitajmo se svi kakva je uspješnost naših “misionara” do sada! No, pretpostavka da i najbolji ekonomski diplomata uspješno ostvari svoju misiju jeste snažna podrška baze, tj. državne administracije u Crnoj Gori i stručne privredne javnosti. Ekonomske diplomate moraju da razumiju jezik privrede, da znaju da cijene interese privrednika i da predstavljaju svojevrsni stalni servis naših ekonomskih subjekata. Stoga, samo one diplomate koje imaju jak autoritet znanja, a ne samo autoritet pozicije, mogu postati dobre ekonomske diplomate. Stručna selekcija i žestok privredni trening jeste osnova za kreiranje novih snaga. Na polju ekonomske diplomatije u našoj zemlji učinjeno je vrlo malo, pa su mogućnosti za unapređenje vrlo velike. Svi oni koji imaju uvid u trenutno stanje crnogorskih diplomatskih predstavnika, znaju o čemu pričam…Pređimo sa riječi na djela!

 

 

 

 

dr Nikola Perović, Master in Business Administration Brandeis University Boston, USA, saradnik iz oblasti medjunarodnog marketinga na Univerzitetu Donja Gorica, Podgorica

 

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s